sunnuntai 11. toukokuuta 2014

AAKKOSET



urinko - voisin elää auringon valolla. Päivä jolloin aurinko ei paista ja pilvet ovat valloittaneet taivaan, on yleensä päivä jolloin ei saa aikaiseksi niin paljon kuin aurinkoisella kelillä. Aurinko piristää ja lämmittää, varsinkin näin keväällä ja mulla ainakin vaikuttaa myös paljolti mielialaan, niinkuin olen jo tainnut täällä pariin kertaan mainitakin.

anaani - on mun lempihedelmä, koska se on niin monikäyttöinen. Sen voi syödä sellaisenaan tai käyttää pannukakkujen ja smoothieiden pohjana, täytekakkujen täytteenä ja vaikka missä. Ennemmin mulle tuli vatsa kiepäksi banaanista, mutta nykyään ei enää tule. Tosin tyhjään mahaan ensimmäisenä syötynä banaani ei vieläkään tunnu hyvältä. Jännää.

elsius - lämpötila on aika tärkeä tekijä ja se tulee tarkistettua joka aamu, jotta tietää miten pukeutua. Mielummin lämmin kuin kylmä :D

- vitamiini - sen virkistävän voiman ansiosta pärjään läpi pimeän talven. D-vitamiini ja Omega 3 kapselit on joka päiväisiä vitamiineja talvella. Omega 3:sta syön toki kesälläkin.

siintyminen - oli mulle tosi suuri juttu ala- ja ylä-asteella. Se oli jotenkin suuri kynnys, jonka yli ei vaan päässyt ja johon aina kompastui. Nyt kuitenkin yliopistossa kun on joutunut esiintymään niin paljon, tuo kammo on tipotiessään ja kun onnistuu pitämään hyvän esityksen, sitä jopa nauttii, että on saanut opetettua yleisölle jotain uutta. Opettajaa musta ei silti ikinä tule. 

azer - suklaa on paras herkku mitä tiedän. Joskus olisi ihana päästä Belgiaan tai jonnekin pienten suklaapuotien ääreen maistelemaan suklaita!

G eelikynnet - en ole vielä koskaan kokeillut niitä, joten nyt tulevana kesänä ajattelin käydä laitatuttamassa itselleni geelikynnet.



iukset - on mulle älyttömän tärkeä juttu. Jos jostain yleensä tuskailen peilin edessä niin tukasta. Olen sitä yrittänyt kasvattaa varmaankin 5 vuotta ja tuloksena on sellaiset 20 cm. Eikös tukka "normaalisti" kasva vuodessa jo sen yli 10 cm?! Miten tukka edes voi kasvaa niin hitaasti kuin mulla? Olen varmaan tehny jonkin sortin maailmanennätyksen..

sä - mä olen sitä mieltä, että mulla on maailman paras isä. Vanhempien ja erityisesti isän ansiosta, joka vei mua eri aktiviteetteihin, olen touhunnut kaikenlaisten harrastusten parissa pienen ikäni. Juoksin kisoissa, kokeilin jalkapalloa, golfasin, keilasin, pelasin pesäpalloa, laskettelin, soitin pianoa, hiihdin, keräilin perhosia.. Muistan ne heinäkuiset, kuumat ja männyntuoksuiset retket maastoon perhosia tai marjoja keräilemään ja muuten vaan liikkumaan luonnossa äidin ja isän kanssa. Tulee ihan haikea olo niitä muistellessa. Mun isä on aina ollut kannustava ja antanut itse yrittää ja olla mukana kaikessa. Helposti vanhempi tekee homman itse, jotta saa sen nopeammin tehtyä, mutta ei isä. Isä jaksoi odottaa ja kannustaa kaikessa mitä tein.

oni - on ollut mulle suunnattoman tärkeä ja rakas jo yli kahdeksan ja puoli vuotta.

esä - llä aion ottaa arskaa, uida, olla mökillä, käydä festareilla ja häissä, piknikkeillä, olla kavereiden kanssa, ottaa kuvia, pukeutua hameisiin, mekkoihin ja shortesihin, syödä jäätelöä, paistaa makkaraa, kalastaa, telttailla, lenkkeillä.. kesä on mahdollisuuksien aikaa!

askettelu - mä opin laskettelemaan suksilla isän opetuksella jo 4 vanhana. Isä muistaa mun laskeneen laulellen mustaa rinnetta alas 5 vanhana. Taisin olla 10, kun isä sitten opetti mut lumilautailemaan, opeteltuaan ensin itse lautailemaan ja nyt on tullut lautailtua jo melkein 14 vuotta. Ihanaa puuhaa talvella! 

usiikki - on mulle tärkeä juttu. Muistan istuneeni skidinä monet kerrat isän työhuoneessa kotona, isän sylissä tottakai, kuunnellen musiikkia. Isä kun on aina tykännyt sekä rauhallisesta, Scorpions tyylisestä musiikista, ja sitten menevämmästä musiikista niin sieltä on varmaan munkin musiikkimaku saanut juurensa. 


ausen Hungry hearts - on tällä hetkellä mun yks lempibiiseistä. Ja musiikkivideo on suloisin ikinä! Ovat olevinaan niin kovispoikia nahkatakkineen. Kyllä tämän biisin tahdissa viitsii tampata tanssilattialla!





nnellisuus - koen olevani sellainen ihminen, joka osaa iloita ja olla onnellinen aika pienistäkin asioista. Käytiin juuri äskön lenkillä ja sain ruusuja jakavalta tädiltä äitienpäivän kunniaksi ruusun siunauksen kera. Ellen kuulemma ole vielä oikeasti äiti niin olen kuitenkin Elämän Äiti. Tulin noista sanoista ja ruususta ihan tavattoman iloiseksi ja päivä piristyi heti!

erjantai - on viikon paras päivä. Vaikka mulla itsellä nyt ei ihmeemmin ole kluentoja enää, J:n viikonloppu alkaa vasta perjantaina ja meillä on koko kiva viikonloppu edessä ja varsinkin kun kesä tulee, paljon kivaa puuhaa viikonlopuille :)

uak?

aha - vaikka opiskelu on kivaa, niin opiskelijana olossa on se yksi huono puoli...

S airas - olen nimittäin todella harvoin! En muista koska viimeksi olisin ollut kunnolla kipeä, siis flunssassa tai mahataudissa tai muuta. Jotain pientä kevät- ja syysnuhaa saattaa olla, mutta ne tulevat ja menevät niin ettei niitä edes huomaa. Nyt tietenkin tuun kipeeksi kun näin menin kehaisemaan..

T uuli - mua ärsyttää ihan suunnattomasti tuuli. Se on sotkeva, viileä ja pilaa monet asukuvat! Toisaalta kesällä pieni tuulenviri on ihan kiva. 

U ni - mulle riittää yleensä ihan hyvin 8 tunnin yöunet. Jos nukun paljon enemmän tai vähemmän, olen koko päivän vähän nuutunut. Illalla on viime aikoina ollut aika vaikea nukahtaa ja aamulla taas väsyttäisi kauheasti, eikä tekisi mieli herätä ollenkaan. Voikohan ihminen koskaan muuttua ilta-ihmisestä aamu-ihmiseksi, joka nauttisi aikaisista aamuista?




alo - tällä viittaan valoisaan aikaan ja erityisesti kesään. On ihana huomata kesää kohti mennessä valoisan ajan lisääntyminen. Talvella kuvien otto on aina haasteellista kun otollinen kuvien ottoaika on melko lyhyt ja parhaassa tapauksessa juuri sen ajan vietti luennoilla.. Valoisan ajan lisääntyessä asukuvia voi ottaa muulloinkin kuin viikonloppuisin, niinkuin talvella yleensä, mikä ei toisaalta Jonia asukuvien ottajana lohduta yhtään..

ilhelm makkara - muksuna en tykännyt oikeastaan ollenkaan sellaisista kovin tiiviistä lihamakkaroista vaan pikemminkin sellaisista campingin tyylisistä jauhomakkaroista. Yh.. Nykyään mikään muu ei kelpaakaan kuin Wilhelmin kaltainen lihaisa ja maukas laatumakkara, jota löytyy miljoona eri makua!

S - kokoisena olisi kiva pysyä, mutta taitaa olla liikaa toivottu kun on nainen!

stävät - ilahduttaa, piristää, kuuntelee, naurattaa, kannustaa, lohduttaa.. tiedätte kyllä, mitä niitä ilman tekisi?

Z ebrakuviointi - ei ole oikein ikinä kummemmin mua viehättänyt. Ennemmin leopardikuviot. Mulla on yksi seeprakuviollinen kirpputorilta ostettu Vero Modan jakku, joka on kyllä ihan kiva, mutta en mä toista ostaisi. Sisustuksessa seeprakuviot menee, kun koteja katsoo lehdestä, mutta en mä kuitenkaan omaa kotiani seeprakuosilla sisustaisi.

Å land - mun gradu aiheena on Kangaskäärmeen levinneisyys Ahvenanmaalla, jonne myös pääsen ensi kesänä vähän tutkimusmatkalle.

Ä iti - kirjaimesta Ä tulee heti mieleen äiti, kukas muukaan. Äiti on mulle niin käsittämättömän tärkeä, ettei sitä sanoin voi kertoa. Me ollaan aina tultu äidin kanssa paremmin kuin hyvin toimeen, enkä koe, että olisi asioita mistä en voisi äidin kanssa puhua. Niinkuin tuumasin, että mulla on maailman paras isä, niin on mulla myös maailman paras äiti. Taidan olla todella onnekas. Mun äiti on sellainen emokarhu, joka pistää lapset etusijalle ja puolustaa heitä viimeiseen karvaan asti. Äiti on aina läsnä ja ajattelee alati meidän parasta. Mun mielestä se jos mikä on hyvän äidin merkki, että äiti onnistuu saamaan lapsilleen sellaisen tunteen, että he ovat rakastettuja juuri sellaisina kuin ovat ja äiti tekisi heidän puolestaan mitä vain.

Ö öö - taitaa olla aika yleisiä äännähdyksiä mun suusta :D







4 kommenttia:

  1. eikä ihanaa että teit tän <33 Jotenki tuli niin hyvä mieli tästä! Olit listannut todella hyviä juttuja :)<3

    VastaaPoista
  2. Kiitos tosta T:stä t. Tuuli :-D Ps. onnea apurahasta! Meidän porukka olikin aika menestyvää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha :D mä mietinkin itse asiassa tota kohtaa kirjoittaessani, että mitäköhän Tuuli tuumais ;) juuh, kiitos! Ihan mukavasti niitä rahoja on Jyväskylän yliopiston suuntaan tullut :)

      Poista